Εκπαίδευση στην Ενεργό Πολιτειότητα σε σχολεία ανοικτά, στην κοινότητα

Της Ελένης Πουλλά*

Η Ενεργός Πολιτειότητα  προϋποθέτει την καλλιέργεια ενός γνωστικού και αξιακού συστήματος , που διαμορφώνει τον/την ενεργό πολίτη.

Ο/η ενεργός πολίτης είναι:

  • το άτομο που αναπτύσσει στάσεις, δεξιότητες και ικανότητες , για να συμμετέχει στα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα μιας δημοκρατικής κοινωνίας.

  • είναι ενημερωμένος για τα κοινά, γνωρίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, ως άτομο και ως μέλος της κοινωνίας.

  • εκφράζει με τεκμηριωμένο λόγο την άποψη του.

  • απαιτεί διαφάνεια και δικαιοσύνη και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες ατομικές και συλλογικές, που συμβάλλουν στην δημιουργία και διαφύλαξη μιας δημοκρατικής ζωής.

  • συμμετέχει σε πολιτικές και κοινωνικές δομές διαμόρφωσης απόψεων ή λήψης αποφάσεων (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, πολιτικά κόμματα, συνδικαλιστικοί φορείς κ.α), αλλά και άτυπες συλλογικότητες (επιστημονικές ενώσεις, πολιτιστικοί σύλλογοι κ.ά)

Ο/η ενεργός πολίτης συμμετέχει στη δημιουργία της Κοινωνίας των Πολιτών.

Στην Κοινωνία των Πολιτών τα άτομα και οι ομάδες που εμπλέκονται σε κοινωνικές δράσεις για το γενικό συμφέρον, δεν συνδέονται με το κράτος, ούτε διοικούνται από αυτό.

Σύμφωνα με τον Νίκο Μουζέλη, καθηγητή Κοινωνιολογίας (London School of Economics) , «οι πιο πρόσφατες θεωρίες,γύρω από την Κοινωνία των Πολιτών και τις συνθήκες ισχυροποίησής της, εστιάζονται σε έναν “ενδιάμεσο” χώρο μεταξύ κράτους και αγοράς: σε έναν αυτοκυβερνώμενο κοινωνικό χώρο, αποτελούμενο από θεσμούς, ομάδες, οργανώσεις οι οποίες λειτουργούν και κατά του άκρατου ατομικισμού της αγοράς και κατά του κρατικού αυταρχισμού»

Η Εκπαίδευση οφείλει :

  • να συμβάλλει, σε σημαντικό βαθμό, στον πολιτικό εγγραμματισμό του ενεργού πολίτη ( Henry Giroux σε παράθεση από Drew, 2005- Kellner, 2009-Mayo, 2009).
  • Να καλλιεργεί γνώσεις και αξίες , που δίνουν την δυνατότητα στον ενεργό πολίτη να αποκτήσει μια δημοκρατική ταυτότητα.
  • Να καλλιεργεί κριτική σκέψη ,με την οποία ο/η ενεργός πολίτης να αναστοχάζεται , πάνω στον τρόπο διακυβέρνησης της κοινωνίας του και να δρα, με δημοκρατικό νου.
  • Να του διδάξει, πώς να ενεργοποιεί την ενσυναίσθηση για τον/την συμπολίτη του, για να μπορεί να επικοινωνεί, να συνεργάζεται και συνδιαμορφώνει πλαίσια δημιουργικής, αρμονικής συμβίωσης.
  • Να του δίνει εργαλεία αλλά και να του καλλιεργεί δεξιότητες και ικανότητες, για να δημιουργεί τα δικά του εργαλεία για την επίλυση σημαντικών κοινών κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων.

Η δημιουργία μιας Κοινωνίας των Πολιτών, ενός δυναμικού κοινωνικού χώρου συμμετοχής, όπου ο κάθε πολίτης προσχωρώντας με τη θέλησή του ,θα επιδιώξει τον κοινό στόχο της ευνομούμενης, δημοκρατικής Πόλης, αποτελεί οραματικό στόχο της Δημοτικής Παράταξης «Ενεργοί Πολίτες». Ο στόχος αυτός θα υλοποιηθεί μέσα στα Δημόσια Σχολεία, με απογευματινά προγράμματα Εκπαίδευσης Ενηλίκων τα οποία θα καλλιεργούν την ικανότητα της Ενεργούς Πολιτειότητας και θα παρέχουν Ολιστική Παιδεία.

 

 Ελένη Πουλλά είναι Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Αγγλικής Γλώσσας,

υποψήφια δημοτική σύμβουλος στον συνδυασμό των “Ενεργών Πολιτών” του δήμου Ηρακλείου,

με υποψήφιο Δήμαρχο τον Ηλία Λυγερό

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί